πέφτεις για ύπνο - το γερμανικό ασυνείδητο εκφορτώνει - σηκώνεσαι να πας στην δουλειά - το μηχανικό ασυνείδητο οδηγεί
Ι. Κοσμική Ερμηνευτική
Η αξίωση για μια Νομιναλιστική συνολική περιγραφή της σύγχρονης Κοσμικής Διά-ταξης (Weltordnung), που να ξεφεύγει από την κριτική έρευνα των ιδιαιτεροτήτων, συνεπάγεται την αξίωση για εκ νέου ανάδυση επιστημολογικής αυθεντίας (“auctoritas”) με έμπρακτους όρους, κάτι που σημαίνει τον πολιτικό θάνατο του Μεταμοντέρνου. Αυτό δικαιολογείται από την ίδια την ανάγκη διατύπωσης μιας γενικής και συνολικά έγκυρης στρατηγικής για το χειραφετητικό, το επαναστατικό κίνημα στον 21ο αιώνα.
Στην βιωματική εμπειρία, πρόκειται για την παιδική Φιλοσοφική απαίτηση περί απλής και σύντομης εξήγησης της εγκόσμιας φαινομενολογίας. Επειδή είναι παιδικό, είναι kraftlich, ώστε επιβάλλεται.
Σε αυτό το επίπεδο ανάλυσης, η ερμηνεία, η εξήγηση του κόσμου είναι κάτι διαφορετικό της κοσμολογίας, που πρέπει να εκληφθεί ως τομέας της Φυσικής Φιλοσοφίας και της κριτικής εξέτασης της Θρησκείας.
Στην Εντα, ο Κόσμος είναι το αποτέλεσμα μιας κατά στάδια αρνητικής εργασίας πλειόνων συχνά ετερόκλητων μεταξύ των πρακτόρων (εργατών της αρνητικότητας), που παράγεται και αναδύεται ως άρνηση της άρνησης των κατώτερων κοσμικών σφαιρών/επιπέδων. Στην Ελληνική σημασία του ετυμολογικά σημαίνει αυτό που είναι όμορφο, που είναι άξιο. Στην αρχαία Γερμανική σημασία του σημαίνει αυτό που είναι πρέπον, ώριμο, ταιριαστό για τον άνθρωπο.
Στην prima facie φαινομενολογία του, ο σύγχρονος κόσμος περιγράφεται αποσπασματικά μέσα από την κριτική ανάλυση τόσο της προγενέστερης φάσης (Ιράκ, Αφγανιστάν, κοκ), όσο και της τρέχουσας (Ειρηνικός, Ουκρανία, Μέση Ανατολή κλπ) του ΠΠΔ, καθώς και του τρόπου και των εκδηλώσεων εσωτερίκευσής του στις καπιταλιστικές Μητροπόλεις (τρομοκρατικές επιθέσεις, μορφές βιομηχανικού και παραγωγικού σαμποτάζ, cyber attacks, cyberwarfare, psy-ops, πολιτισμικές και φυλετικές διαμάχες, διαχείριση μέχρι και διακριτική μεταχείριση ετερογενών πληθυσμών κλπ.).1
Στον ίδιο χρόνο, οι θιασώτες και νοσταλγοί της παγκοσμιοποίησης, έστω και υποχωρώντας, επιμένουν στα γνωστά αφηγήματα. Ενώ η Κελσενιανή ιδέα περί παγκόσμιου κράτους (“Weltstaat”)2 ισοπεδώνεται κάτω από αεροπορικούς βομβαρδισμούς και ερπύστριες, η παγκοσμιοποιητική ιδεολογία επιβιώνει μόνο μέσα από την αρχιτεκτονική και την τεχνική δημόσιας τάξης της “κοσμοπόλεως”,3 στον ίδιο χρόνο, που η ανάπτυξη της γενετικής μηχανικής “ανά χώρες ή ανά σύνολο χωρών” επικαιροποιεί την κατηγορία έθνος, προσδίδοντάς της τεχνοβιολογική αντικειμενικότητα.
Παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, ο σύγχρονος κόσμος στο σύνολό του συνεχίζει να είναι κόσμος καπιταλιστικής κυριαρχίας, κριτικά κατανοούμενης ως το σύνολο των τρόπων με τους οποίους το κεφάλαιο επιτυγχάνει, επιβάλλει και αναπαράγει την πραγματική κυριαρχία του επί του κοινωνικού. Η πραγματική και διανοητική ιστορία της καπιταλιστικής κυριαρχίας ξεκίνησε στον 17ο αιώνα με την Ολλανδική Δημοκρατική Επανάσταση και του Αγγλικούς Πολιτικούς Πολέμους, με την Θεολογικο-Πολιτική Διδαχή του Σπινόζα και τον Λεβιάθαν του Χομπς.
Σίγουρα, οι αλλαγές της κρατικής μορφής σε όλο αυτό έχουν κεντρική πολιτική σημασία, ωστόσο, για εμάς το πιο βασικό είναι η κριτική ανάλυση του κεφαλαίου, ως τρόπου παραγωγής, ως αντιφατικής ενότητας παραγωγικών δυνάμεων και παραγωγικών σχέσεων, δηλαδή ως μια διαρκούς παθητικής επανάστασης,4 στην δυναμική, στις αναδιαρθρώσεις, στους μετασχηματισμούς του, μέσα από τους όρους της ταξικής πάλης, μέσα από τους ίδιους τους υλικούς όρους παραγωγής και αναπαραγωγής του από την εργασία.
Στα τέλη του 19ου αιώνα, η εργατική κριτική μέσα από τον Ένγκελς είδε στον υλισμό της πράξης, στον πρακτικό υλισμό5 την ιστορική έκβαση και τελείωση της Κλασικής Γερμανικής Φιλοσοφίας.6 Αμέσως μετά τον ΠΠΒ, το Ολοκαύτωμα, και τις δύο μπόμπες, η κριτική θεώρηση σε ΗΠΑ, ΕΣΣΔ, Ευρώπη, Κίνα διατύπωσε την έκβαση του ιστορικού υλισμού μέσα από το αίτημα για συνδυασμό της αξίωσης για επαναστατική κατάργηση των αντικειμενικών συνθηκών ύπαρξης μέσα στο καπιταλιστικό υπάρχον, με την κατηγορική προσταγή του Ποτέ Ξανά.7
Ωστόσο, όπως έχει τεθεί, από επίσημα Ευρωπαϊκά χείλη (για λόγους, οι οποίοι χρειάζονται αυτοτελούς έκθεσης, περιγραφής και ανάλυσης): το μεταπολεμικό αντιφασιστικό διακρατικό συμβόλαιο έχει σπάσει (πιθανόν, αρχής γενομένης από τον αντισοβιετικό Πόλεμο του Αφγανιστάν και την Θεοκρατική αντεπανάσταση στο Ιράν), κάτι που αφορά και τις Ασιατικές χώρες. Αυτό είναι μια διαπίστωση περί ύπαρξης μιας νέας σχετικά γνωστής συντακτικής πολιτικής δυναμικής, η οποία επιδρά διαμορφωτικά πάνω στα σύγχρονα πολιτικά πράγματα, και στην Ιδεολογία.
Για την θεσμική αντιπροσώπευση του κεφαλαίου, για την Κρατική Φιλοσοφία της Ιστορίας, δεν τίθεται κάποιο ιδιαίτερο ηθικό ή άλλης τάξεως ζήτημα, καθ' όσον η συγκεκριμένη μορφή φιλοσοφίας της ιστορίας είναι το dream story (“Traumgeschichte”) του ιδεατού, του ιδεώδους κράτους (“ideellen Staat”): η Εγελιανή απόληξη του τελειωμένου Πρωσικού κράτους.8 Σ' αυτήν την οπτική, από τα 1820's, το αστικό κράτος απλά επαναλαμβάνει τις ανηρημένες μορφές της εαυτότητάς του, και την ιστορία του, τα δε λιγότερο προηγμένα κράτη κάνουν το ίδιο, μέχρι να φτάσουν σε αυτό το σημείο τελείωσης9 -το μόνο που αναπτύσσεται με πραγματικούς όρους, είναι το Φυσικό Δίκαιο, και η Κρατική Επιστήμη (Staatswissenschaft).10
Για την Ιστορία Φιλοσοφίας του κεφαλαίου ως τέτοιου, η αντίληψη είναι πιο πρωτότυπη:
Η σύγχρονη ασυγχρονική λειτουργία του κεφαλαίου σημαίνει, ότι το κεφάλαιο πλέον προβάλλει ως πηγή δικαιολόγησής του την συνολική παγκόσμια ιστορία, δηλαδή αξιώνει την ύπαρξή του ως a priori της ιστορίας προτσές (και στις Φιλοσοφικά Ρεαλιστικές περιπτώσεις ως a priori οντότητα, υπόσταση). Το ιστορικό παρελθόν καθίσταται οι ψηφιοποιημένοι αντίλαλοι της επί αιώνες συσσωρευθείσας νεκρής εργασίας, ψηφιακές μεγαποσότητες αντικειμενοποιημένου χρόνου. Η ιστορική μνήμη στην πλειοψηφία αναβλύζει όχι μέσα από τις ζωές και τους βίους, αλλά μέσα από τα εμπορεύματα, τα αντικείμενα, τα πράγματα και τις πραγμοποιημένες σχέσεις. Η ιστορία κατανοείται ως η χρονολογικά προσδιορισμένη κοινωνική οντολογία της νεκρής εργασίας. Το κεφάλαιο φιλοδοξεί να εμφανίζεται ως μη έχων χρονικότητα δημιουργός. Η πραγμάτωση της ιστορίας (σε αντίθεση με την Εγελιανή έννοια της αντανακλαστικής και πραγματικής ιστορίας)11 καθίσταται προϊόν της μηχανής, και η ανθρωπότητα οδηγείται στην εποχή της μηχανοποίησης της ιστορίας.
Η επιλογή ενός σταθερού και ασφαλούς σημείου αναφοράς για την έστω κωδική περιγραφή του σύγχρονου κόσμου γίνεται πιο περίπλοκη, αν συνυπολογιστεί το οντολογικό ζήτημα: είναι διαφορετική η τοποθέτηση, είναι περιεχομενικά διαφορετικές οι απόψεις, αν ο συγγραφέας επιλέγει την αφηρημένη έννοια του “Mensch” και της ανθρωπότητας (“Menschheit”), αν ο συγγραφέας επιμένει ταξικά και έτσι νομοτελειακά θα γράψει (και) από cyborg οπτική, και αν ο συγγραφέας εμφανώς ή κρυφίως επιλέγει την σκοπιά κάποιων μορφών κοινωνικής ύπαρξης του κεφαλαίου. Ακόμα, όμως, κι αν ο συγγραφέας επιλέξει την αφηρημένη έννοια του “Mensch”, το σύγχρονο Ουμανιστικό ζήτημα (κύρια Ρεαλιστικά εκλαμβανόμενο) είναι στο συγκεκριμένο, ζήτημα ειδικού προσδιορισμού και διάζευξης αφηρημένων κατηγοριών κληρονομημένων από την νεωτερικότητα (φύλο, φυλή, ιστορική προέλευση, χρώμα δέρματος, εθνοτικές, γλωσσολογικές, πολιτισμικές διασπάσεις). Αυτό inter alia έχει ως συνέπεια, ότι δεν μπορεί να εξορυχθεί μια συνολική περιγραφή, που να ευαρεστεί άπαντες ή να είναι ab initio αρμονική προς όλα τα ανταγωνιζόμενα θεωρητικά ρεύματα και τάσεις. Η διαμάχη μεταξύ των ειδικών προσδιορισμών, μεταξύ των κατηγορικών διαζεύξεων δεν είναι απλά πραγματική, είναι ενεργή μέσα στις σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες.
Οργανικά συνδεόμενο με το παραπάνω είναι το ζήτημα του συλλογικού υποκειμένου για λογαριασμό του οποίου ο συγγραφέας γράφει. Είναι γνωστή η θέση μας, ότι οι αλλαγές στον κόσμο, στην παραγωγή, στην Ιδεολογία μόνο επιβεβαιώνουν την ηγετική, κυρίαρχη και κεντρική θέση της εργατικής τάξης στο σύστημα παραγωγής του κοινωνικού πλούτου, στην οικονομία. Η εργατική τάξη στις περιστάσεις και τις συνθήκες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης όλο και πιο πολύ ανυψώνεται αντικειμενικά σε σχεδόν αποκλειστικό φορέα της βασικότητας, σε ενεργό κάτοχο της πραγματικής βάσης. Αυτό είναι συμπέρασμα, που βγαίνει από την ανάλυση της κοινωνίας βάσει της αντίθεσης μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας.
Το σχετικά νέο φαινόμενο, το οποίο έχει αναπτυχθεί τις τελευταίες 2 δεκαετίες περίπου, στις καπιταλιστικές μητροπόλεις, είναι η ποιοτική αλλαγή της σύστασης και της σύνθεσης του σχετικού υπερπληθυσμού, του βιομηχανικού εφεδρικού στρατού. Αυτό στην κύρια πλευρά του έχει να κάνει με την μετακίνηση ετερόκλητων πληθυσμών και την απαλλοτρίωση τους μέσα από αυτοκρατορικές (και όχι τόσο εθνοκρατικές) πρακτικές. Έτσι, από την σκοπιά της αυτοκρατορίας, όπως έχει καταστεί πασίδηλο, έχει σχηματιστεί σε κάθε μητρόπολη ένας πληβειακός πληθυσμός, ο οποίος είναι το υποκείμενο του σύγχρονου “bellum sociale”12.
Η αλήθεια είναι, ότι με την τρέχουσα έννοια της πολιτικής, απ' αυτούς τους πληθυσμούς απελευθερώνεται περισσότερη και πιο επιδραστική πολιτική δυναμική, απ' ότι από την παγκόσμια εργατική τάξη ως τέτοια. Η διαφοροποίηση έγκειται στο ότι η εργατική τάξη αποκτά συνείδηση από την θέση της στην παραγωγή, από την ταύτισή της με την εργασία -οι πληθυσμοί του κοινωνικού πολέμου σε πρώτο χρόνο αποκτούν συνείδηση από την αρνητική σχέση τους προς το κράτος, από την έλλειψη της ιδιότητας του πολίτη. Έτσι, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, ότι οι πληβειακές εξεγέρσεις ως τέτοιες φτάνουν μέχρι το σημείο της κατοχύρωσης πολιτικών δικαιωμάτων, ενώ οι εργατικοί αγώνες στον ίδιο χρόνο συνεχίζουν και μετά απ' αυτό, στην ριζοσπαστική αμφισβήτηση και ανατροπή του συσχετισμού ισχύος.
Ωστόσο, έχει ξεκαθαρισθεί, ότι αντικειμενικά η κοινωνική προοπτική των πληβειακών πληθυσμών είναι η περαιτέρω απαλλοτρίωσή τους μέσα στις μητροπόλεις ή η οργανική ένταξή τους στην εργατική τάξη. Αυτό ενισχύεται και από το αντικειμενικό γεγονός, ότι οι μακροχρόνιοι εργάτες ζουν στις ίδιες μητροπολιτικές περιοχές με τους πληβείους, τα παιδιά τους πάνε στην πλειονότητα των περιπτώσεων στα ίδια σχολεία -μοιραζόμεθα κοινούς βιοτικούς κύκλους και συμβάντα.
Επανερχόμενοι σε μια από τις κεντρικές προβληματικές του κειμένου, μπορεί να ειπωθεί, ότι με όλα αυτά τίθεται ένα ζήτημα ηθικής, μια νέα αξίωση Ελλογότητας:
Το να μιλήσεις με συνολικό τρόπο για τον κόσμο, σε κάθε περίπτωση προϋποθέτει και συνεπάγεται μια ηθική στάση (stand). Δεν μπορείς να το κάνεις, μονάχα από την σκοπιά κι απ' την σκοπιμότητα του οποιουδήποτε πολιτικού ή οργανωτικού καιροσκοπισμού ή τυχοδιωκτισμού, από την σκοπιά μιας κατ' όνομα φιλομακιαβελικής προνεωτερικού στυλ πολιτικής εμπλοκής, ή ακόμη χειρότερα από την σκοπιά ενός νιχιλισμού της δράσης. Για όσους δρουν και ζουν μέσα στις διαδρομές της Διεθνούς Ένωσης Εργατών, είναι γνωστό το πρόβλημα της ανηθικότητας του κρατισμού, το οποίο πήρε την ενδοκινηματική μορφή του Νετσαγεφισμού.13 Επ' αυτού πρέπει να διαλευκανθεί: εντός της Διεθνούς Ένωσης Εργατών, οι αναρχικοί γράφουν για την Ηθική par excellence, και όχι οι κομμουνιστές -κι αλήθεια ποιός μπορεί να τους κατηγορήσει για συντηρητισμό;
Σε κάθε περίπτωση, η αξίωση για ηθική στάση, ηθική υπευθυνότητα, ως κριτική στον νιχιλισμό, είτε εκφέρεται αναρχικά, είτε πχ. με τους όρους του Λούκατς,14 επιστρέφει στον Καντιανό προσδιορισμό περί της αυτονομίας (σε αντίθεση προς την ετερονομία) της βούλησης ως κανονιστικής αρχής, ως ύψιστου αξιώματος της Ηθικότητας.15
Επομένως, για την εργατική κριτική είναι ξεκαθαρισμένο από τα χρόνια συγγραφής του “Κεφαλαίου”: κάθε εγχείρημα συνολικής κριτικής περιγραφής του σύγχρονου κόσμου έχει πρωτίστως Διαφωτιστικά16 και γι’ αυτό ηθικά ελατήρια και κίνητρα.17 Τίθεται ενώπιον ημών περισσότερο ή λιγότερο με την μορφή της κατηγορικής προσταγής, ab initio αντιφάσκον προς την Δικαιικά προσδιορισμένη Ηθικότητα εντός της κρατικά/θετικά προσδιορισμένης αστικής κοινωνίας.18
Στον Χέγκελ, η Ηθικότητα ως αντανάκλαση της βούλησης εν εαυτή και δι' εαυτή αντιτίθεται στο είναι εντός εαυτού και στην μη διαμεσολαβότητα (την γνήσια αναρχική, ελευθεριακή κατάσταση).19 Αυτό σημαίνει (κάτι που αμφότεροι Καντ και Χέγκελ παραδέχονται, εκκινώντας απ' αυτήν την παραδοχή) την ενεργοποίηση της εννοιακής σύζευξης Βούληση – Ηθικότητα <=> Υποκείμενο. Ωστόσο, αυτό, σε αντίθεση προς την ανάγνωση του Στίρνερ, δεν οδηγεί στην Ατομική αρχή του Αδιαίρετου,20 καθ' όσον στην Κλασική Γερμανική Φιλοσοφία είναι σε πρώτο χρόνο εννοιολογικά αδιάφορο, αν το υποκείμενο είναι συλλογικό ή ατομικά προσδιορισμένο: ερευνάται ως τέτοιο είτε είναι συλλογικό είτε μονοπρόσωπο.
Τούτων δοθέντων, κάθε ηθικά έμφορτο εγχείρημα, από την σκοπιά της εργατικής κριτικής αποηθικοποιείται μόνο μέσα από την προσδιοριστική σύνδεση21 ήθους και έθους, θέσμιου, εθίμου, όπως καταστατικά διατυπώνεται στα Ηθικά Νικομάχεια -και σε ένα συγκείμενο μιας σχεδόν μυστικού τύπου Ηρακλείτειας διαλεκτικής, σύμφωνα με το ΗΘΟΣ ΑΝΘΡΩΠΩ ΔΑΙΜΩΝ.22 Ο κατά τους Αρχαίους δαιμονικός χαρακτήρας και η δαιμονική φύση της Ηθικής σημαίνει, ότι αυτή τίθεται ενώπιον του υποκειμένου ως κάτι τρίτο, δηλαδή ως κάτι αλλότριο: στον ίδιο χρόνο αλλοτρίωση και άρση της αλλοτρίωσης.23 Σε μια geistlich (Φραγκισκανικού τύπου) οπτική, Ηθική είναι η αναγνώριση της αυτοαλλοτρίωσης και η ανάπτυξη πρακτικής για την άρση της.
Το κεφάλαιο εμπέδωσε καπιταλιστική κυριαρχία, όταν αποδέχθηκε και υιοθέτησε την βρώμικη υλιστική πράξη της πρώτης θέσης στον Φόυερμπαχ: όταν άρχισε να απομακρύνεται από την Ιησουίτικα καθιερωθείσα κατηγορική προσταγή της ηθικής καθαρότητας.24 Αυτό είχε προπεριγραφεί από τον Καντ με την Κριτική του Καθαρού Λόγου, όπου παίρνει την μορφή μιας ποιοτικοποιημένης, ταξινομημένης ιδιαίτερης επιστήμης:25 στην Μεγάλη Βρετανία αποκλήθηκε επιστήμη της πολιτικής οικονομίας. Η ιδιαιτερότητα αυτής της ιδιαίτερης επιστήμης είναι, ότι εξετάζει την ολότητα με αποτελεσματικότερο τρόπο από τις άλλες κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες, οι οποίες κυρίως (doninantly) αναφέρονται σε αυτήν, παρότι εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η πολιτική οικονομία αναφέρεται par excellence σε στριφνές οικονομικές ιδιαιτερότητες, και όχι στην ολότητα.
II. Περί status quo (μικροϊστορίες απολύσεων από αριστερά αφεντικά)
Ανήκει στις απόψεις μας η διαπίστωση, ότι αυτό, εις βάρος του οποίου αντιτίθεντο και επιχειρηματολογούσαν ο Grigat και οι σύντροφοί του, ως επίσης (από διαφορετική μπάντα) μαζικά (κατά βάση αντιδραστικά) λαϊκά κινήματα,26 όπως οι Αγανακτισμένοι, οι Podemos, τα Πέντε Αστέρια κλπ., έχει αναδυθεί: επίπεδα και πεδία της προσίδιας αυτοκρατορικής εμμένειας, εντός των οποίων αναπτύσσεται μια συντακτική λειτουργία Reich.
Ίσως ήταν κάτι αναπόφευκτο ήδη από τις αρχές της δεκαετία του 1990 λόγω της Γερμανικής επανένωσης: κάτι προς το οποίο κατευθύνθηκε η ίδια η διαλεκτική των πραγμάτων, επιταχυνθείσα από τους δοσμένους (ορντοφιλελεύθερους στην μορφή, κοινωνικά συγκρουσιακούς στο περιεχόμενό των) τρόπους αντιμετώπισης των δημοσιονομικών καταρρεύσεων και μετασχηματισμού των Ευρωπαϊκών κρατικών μορφών.
-Μια επαφή με την πραγματικά σύγχρονη βιοπολιτική συγκρότηση των σχέσεων μέσα από την περιπλάνηση στις βιομηχανικές περιοχές της ενδοχώρας, στα βιομηχανικά Kernlander, θα πείσει και τον πιο δύσπιστο για την παραπάνω διαπίστωση.
Για να περιγραφεί ο κόσμος ως κάτι διαχωρισμένο από αυτό που παράγει η εργασία ως κόσμο, η κεντρική αναλυτικά και μεθοδολογικά έννοια είναι αυτή του status quo.27
Ως status quo μπορεί να ορισθεί η δοσμένη, η αποκρυσταλλωμένη ισορροπία δυνάμεων και ο δοσμένος, αποκρυσταλλωμένος συσχετισμός ισχύος, όπως αμφότερα μορφοποιούνται κυρίως σε συστήματα διακρατικών σχέσεων και ανταγωνισμών.
Απ’ αυτήν την άποψη, ο κόσμος του 1989-1993 είναι θεμελιακά διαφορετικός ως status quo από τον κόσμο του 1945-1948. Ομοίως, στο status quo του μετά το 1993 κόσμου, μια ποιοτική αλλαγή συντελέσθηκε με την επίθεση στη Νέα Υόρκη (2001). Επίσης, μια ποιοτική αλλαγή συντελέσθηκε το καλοκαίρι του 2016 με το Brexit. Η πιο πρόσφατη γραμμή ανάλυσης κάνει λόγο, ότι ομολόγου τύπου ποιοτικές αλλαγές παρατηρούνται με τον πόλεμο στην Ουκρανία (2022 -), την επίθεση στο Ισραήλ (7/10/2023) και τον νέο πόλεμο στην Μέση Ανατολή.
Η εξ ΗΠΑ ορμώμενη κατανόηση του σύγχρονου status quo είναι αμφίδρομη: από την μια υπάρχει η κατανόηση, ότι η Κίνα είναι μια καπιταλιστικοποιημένη χώρα και επομένως κύρια οικονομικός ανταγωνιστής, και ότι η Ρωσία συνεχίζει να είναι ο βασικός στρατηγικός αντίπαλος, και από την άλλη η κατανόηση, ότι η Κίνα και η Κορέα είναι "ολοκληρωτικά καθεστώτα", και επομένως υπαρξιακές απειλές, και ότι η Ρωσία δεν πρέπει να είναι το top priority στον κατάλογο των αντιπάλων.
Η κατανόηση περί πολυπολικού κόσμου κάνει λόγο για την (μάλλον ευκταία) στρατηγική συμμαχία Ρωσίας, Λευκορωσίας, Κίνας, Κορέας, Ιράν (επομένως και για έναν ενοποιημένο αντίπαλο στην Αμερικανική ηγεμονία και συνολικά στην Δύση), και για την ύπαρξη ανεξάρτητων χωρών και δυνάμεων σε Ασία, Νότια Αμερική και Αφρική εκ των οποίων άλλες πολώνονται με τον έναν πόλο, άλλες με τον άλλο, άλλες συγκροτούν δικούς τους, και πάει λέγοντας.
Όπως έχουμε ξαναπεί, είναι ένα σχήμα, το οποίο παραπέμπει στα seventies, και στις τότε αντιϊμπεριαλιστικές στρατηγικές αναλύσεις κέντρου-περιφέρειας.
Μαζί με αυτά, μια νέα κατανόηση περί στρατηγικού σχηματισμού αρκτικού και διευρυμένα υπερβόρειου κύκλου (ΜΒ, Γερμανία, Πολωνία, Ολλανδία, Βαλτικές χώρες, Σκανδιναβικές χώρες, ΗΠΑ, Καναδάς) εμφανίζεται.28
Είναι τα παραπάνω επαρκή για να κατανοηθεί ο σύγχρονος κόσμος, ή θολώνουν την κοσμοαντίληψη;
Οι κρατικές, επίσημες πειθαρχίες του status quo και των αλλαγών του είναι, όπως προείπαμε, η απολυτοποίηση μιας μορφής διαχωρισμού των κρατών από το κεφάλαιο ως τρόπο παραγωγής: η απολυτοποίηση στιγμών αντίθεσης μεταξύ κρατικής μορφής και καπιταλιστικού περιεχομένου (με ό,τι απορρέει απ' αυτό): σε ένα πιο συγκεκριμένο, αγοραίο επίπεδο, κάτι που τρέχει να προλάβει να αμβλύνει την οξυμένη εξωτερίκευση των περιοδικών, των εμπορικών κρίσεων, κάτι το οποίο εξαφανίζει ταχυδακτυλουργικά την ταξική πάλη, επιχειρεί να την βγάλει από το προσκήνιο και να αναφερθεί σε αυτήν σαν κάτι ανήκον στο περιθώριο, κάτι που λέει, ότι η φράση νόμος πτωτικής τάσης του ποσοστού κέρδους τού είναι άγνωστη λέξη. Αυτή η μορφή, κι ακόμη περισσότερο αυτές οι στιγμές διαχωρισμού είναι στον ίδιο χρόνο εκδίπλωση τεχνικών στράτευσης των μαζών στις ίδιες τις καπιταλιστικές σκοπιμότητες: σύρσιμο σε βιομηχανικά οργανωμένα ανθρωποσφαγεία, κρέας για τα κανόνια.
Ωστόσο, η περιεχομενικότητα αυτών των ανταγωνισμών -κατά το εύρος κατά το οποίο δεν έχουν αναφορά στον αντιφασισμό, και όπως έχει εντοπισθεί, επί το πλείστον δεν έχουν-29 εμφανίζεται σε τελική ανάλυση με τον αγώνα για αυτό που ο Γκράμσι εννοιολογεί ως ηγεμονία της Δυτικής Κουλτούρας επί της Παγκόσμιας Κουλτούρας,30 σε τελική ανάλυση με τον αγώνα για τον Αμερικανισμό31 ως την παγκόσμια Βασική μορφή Βιομηχανισμού. -Αυτό είναι μια γραμμή διαχωριστικής ενεργότητας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η κριτική ανάλυση, εξήγηση και απόδειξη του Γκράμσι σε σχέση με αυτό είναι κατά κάποιο τρόπο η υλιστική αντιστροφή του σχήματος του Χέγκελ για την μετακίνηση του Κοσμικού Πνεύματος προς την Δύση.32
Όλο αυτό (με ό,τι περιλαμβάνει) είναι η πιο αναπτυγμένη μορφή Φιλοσοφίας της Ιστορίας από την σκοπιά της αντικειμενικότητας της καπιταλιστικής κυριαρχίας, θεμελιωμένη κριτικοϋλιστικά επί της ανατρεπτικής κοινωνικής πράξης.
Όσοι a priori ή ad principii αντιτίθενται -κυρίως από πολιτισμική σκοπιά- στην Δύση (κατανοούμενη ως Ιστορία και Φιλοσοφία της Ιστορίας), ιδεολογικοποιώντας και κομματικοποιώντας τις -κατά τ’ άλλα σεβαστές- αισθητικές προτιμήσεις τους, θα πρέπει, να εκθέσουν και να δικαιολογήσουν την μη προσχώρησή τους (ή την εγκατάλειψη αυτού) στον ιστορικό υλισμό, με δεδομένο, ότι για δεκαετίες, οι βασικές και ηγετικές σοσιαλιστικές χώρες, όπως η ΕΣΣΔ και η Κίνα, οικοδομούσαν σοσιαλισμό και ενασκούσαν αντιϊμπεριαλιστική πάλη, βασισμένες (ενδεικτικά βλ. https://www.rizospastis.gr/story.do?id=5594483) σε αυτήν την υλιστική έννοια Φιλοσοφίας της Ιστορίας -για την δε Κίνα αυτό εισέτι ισχύει σε επαρκή βαθμό και έκταση.33
Ανήκει επίσης στις απόψεις μας, η κριτική, ότι η ως άνω μη προσχώρηση στον ή και εγκατάλειψη του ιστορικού υλισμού έχει να κάνει με τον ενδοτισμό σε δήθεν “εναλλακτικές” μορφές θεωρήσεων, οι οποίες έλκουν την καταγωγή τους από τα πιο συσκοτιστικά και μεταφυσικά Θρησκευτικά επεισόδια, από τις πιο ύπουλα φτιασιδωμένες Θεολογικές προπαγάνδες, από τον φιλοσοφικό αγνωστικισμό, από την υποταγή σε έναν πολιτισμικό αντιδραστισμό. -Μοιάζει με τον σπουδαστή Φιλοσοφίας, ο οποίος αποκηρύσσει τον Φιλόσοφο, επειδή το σύγγραμμα είναι κακογραμμένο, επειδή το εγχειρίδιο έχει πολλές σελίδες, και μαζί με τον Φιλόσοφο διαολοστέλνει και την χώρα του Φιλοσόφου, συλλήβδην και άκριτα το συνολικό πολιτισμικό υπόβαθρό του, κάνοντας την ευκολία κριτήριο εντοποθέτησής του σε φαντασιακά ή και πραγματικά στρατόπεδα.