Εισαγωγή
Stadfluft macht frei
Οι πρόσφατες ταραχές σε μητροπόλεις της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιρλανδίας επιθέτουν ως τέτοιες ισχυρή αμφισβήτηση στα μοντέλα πολιτισμικής διαχείρισης και ελέγχου των διαφορετικών μεταξύ τους κοινοτήτων, οι οποίες διαβιούν σε μητροπόλεις μικρού και μεσαίου μεγέθους. Απορρίπτουμε το εύκολο τσουβάλιασμα των ταραχών συλλήβδην και εκ των προτέρων ως ακροδεξιών και ρατσιστικών, παρότι δυνάμεις της ακροδεξιάς συμμετείχαν και τις ενδυνάμωσαν.
Η πλειονότητα των συμμετεχόντων αποτελείται από Άγγλους, Βρετανούς, Σάξονες της εργατικής τάξης και της μεγάλης μάζας της αβέβαιης και επισφαλούς εργασίας, ανεξάρτητα από το γεγονός, ότι ανά περιστάσεις η κινησιολογία των συμμετεχόντων προσιδίαζε σε συμπεριφορά όχλου. Συγκεκριμένα κομμάτια από τους συμμετέχοντες σίγουρα εκφράζουν σύγχρονες εθνικιστικές τάσεις στην μορφή της απαίτησης για φυλετικούς προσδιορισμούς. Ωστόσο, θεωρούμε, ότι το κεντρικό διακύβευμα των ταραχών είναι ο έλεγχος και ο καθορισμός του δημόσιου χώρου και των εξωτερικεύσεων σε αυτόν. Αυτό, παρότι εκδηλώνεται σε σημεία ώσμωσης, διεπαφής και διαμάχης μεταξύ των διαφορετικών κοινοτήτων, ιδιαίτερα όπου ειδικά προσδιορισμένες μορφές κεφαλαίου με μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης και υψηλής οργανικής σύνθεσης εμφανίζονται σημειακά (κάτι που αφορά κύρια το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία), υποβόσκει περισσότερο ή λιγότερο και στις Ευρωπαϊκές μητροπόλεις, και ανά περιστάσεις οι πολιτικές μορφές και αντανακλάσεις του μπορεί να αποκτούν οξυμένο χαρακτήρα.
Αν και χρήζει ενδελεχούς εις βάθος ανάλυσης, δεν διστάζουμε να πούμε, ότι στην stricto sensu οπτική της εργατικής κριτικής, μια δυναμική των ταραχών έχει να κάνει με εξεγερτικά σκιρτήματα ενάντια στην Θρησκευτική βιοπολιτική και βιοεξουσία (στην κυρίαρχη μορφή του Ισλάμ), και ενάντια στον νέο-Μερκαντιλισμό Ασιατικού τύπου. Αυτό είναι κάτι που έχει συνάφεια στην μη διαμεσολαβημένη, στην πραγματική ανταγωνιστική λειτουργία του κεφαλαίου του συνολικού προτσές παραγωγής στο κοινωνικό. Συγκεκριμένα, άπτεται του προχωρήματος του προτσές συσπείρωσης κεφαλαίου μέσα από συγκέντρωση και κεντρικοποίηση, και γκρουπάρισμα των συστατικών του. Από την άλλη, η αντίρροπη δυναμική σε αυτό, ενυπάρχουσα στον ίδιο χρόνο εντός των ταραχών, είναι η προώθηση της Αγγλοσαξονικής παραδοσιοκρατίας στην μορφή του αδιάκριτου αντιμεταναστευτισμού.
Είναι ακλόνητη η θέση μας, ότι ουδείς αυθορμητισμός υπάρχει σε όλο αυτό. Αντίθετα, οι βαθμοί συνειδητότητας αποκαλύπτονται από το ότι οι ταραξίες και οι μπάχαλοι συνειδητά γνωρίζουν, ότι η τρέχουσα αποδιάρθρωση του διεθνούς δικαίου και του δικαίου του πολέμου εκ των πραγμάτων παρέχει το ηθικοπολιτικό δικαίωμα αποφυγής και άρσης των υφιστάμενων κανονιστικών δεσμεύσεων.
Αυτό το υπό ανάδειξη υφάδι εριστικών και συγκρουσιακών (ανά περιστάσεις μη συνθέσιμων) σχέσεων επιβάλλει εκ νέου νέες προκλήσεις Αντικειμενικότητας όχι μόνο στις κάθε τόσο καταρρέουσες βεβαιότητες της αστικής κοινωνίας, αλλά και στις πιο ευφυείς εδραίες σύγχρονες πολιτικές θεωρίες.
Επ’ αυτού του πλαισίου εργασίας (και επ' αφορμή του ενταφιασμού του αντι-Γερμανισμού) επιλέγουμε να προβούμε σε μια κριτική τοποθέτηση ως προς την πολιτική θεωρία του περιοδικού Bahamas (ιδρυθέντος στα 1992), ανήκοντος στο πολιτικό ρεύμα του αντι-Γερμανισμού[1], το οποίο περιοδικό στα πρώτα χρόνια του εκπροσωπούσε την μειοψηφία της Kommunistischen Bundes,[2] όχι τόσο για τον πολυσυζητημένο ιντριγκαδόρικο χαρακτήρα του, αλλά επειδή στην κύρια πλευρά του λειτουργεί ως σημείο συμπύκνωσης και ανάλυσης κάποιων εκ των κεντρικών αντιφάσεων της επίσημης Γερμανικής πολιτικής.
Επισήμανση
Με σκοπό την απάντηση στην εις βάρος μας κριτική περί του ότι σε πρόσφατο άρθρο[3] μας για τις επεξεργασίες του Γερμανικού Κριτικού χώρου περί του Ουκρανικού Πολέμου συμπεριλάβαμε στην παρουσίασή μας μόνο τα περιοδικά EXIT! Krise und Kritik der Warengesellschaft και Das Argument, είναι χρήσιμο να λεχθούν τα ακόλουθα:
Όπως είναι γνωστό, για εμάς η εργατική κριτική εκ της ίδιας της βιομηχανικής εργασίας είναι ειδικά προσδιορισμένη, και γι’ αυτό τελολογικά λαμβάνει την μορφή της κριτικής της πολιτικής οικονομίας. Αυτό ab initio την διαφοροποιεί ποιοτικά από την ευρύτερη πολιτισμική κριτική ή ακόμα κι απ’ την Κριτική Θεωρία της Φρανκφούρτης.
Από αυτήν την άποψη προέβημεν σε μια παρουσίαση των άμεσα σχετικών με το Ουκρανικό κειμένων του Exit και του Das Argument, για τον λόγο, ότι είναι τα κεντρικά θεωρητικά όργανα στον Γερμανικό χώρο, που ασχολούνται και αναπτύσσουν συστηματικά πλευρές της κριτικής της πολιτικής οικονομίας ως τέτοιας.
Αυτό, βέβαια, στους φίλους και τις φίλες απ’ το Cafe Morgenland είναι η απόδειξη ότι “πάσχουμε από εργατισμό”. -Δεν πάσχουμε από εργατισμό, είμαστε εργατιστές παιδιόθεν.
Ένα πιο συγκεκριμένο αντεπιχείρημα είναι, ότι εν μέρει εκπηγάσεις του Αντι-Γερμανισμού του Bahamas, όπως πιθανά και του Cafe Morgenland, ή ακόμα και του Konkret, μπορούν να εντοπισθούν σε έργα όπως “Η Γερμανική Ιδεολογία” και το “Επανάσταση κι Αντεπανάσταση στην Γερμανία”.
Πρόκειται για μια έγκυρη παρατήρηση. Ωστόσο, είναι επιστημολογικά αδόκιμος ο εκλεκτικισμός επί του κειμενικού corpus της εργατικής κριτικής: ο διανοητικός χωρισμός του μερικού από την διαλεκτική της συνολικής ανάπτυξης -ούτε φυσικά τίθεται κάποιο ζήτημα (το οποίο σε κάθε περίπτωση είναι εκ των υστέρων επιλυθέν από τον ίδιο) περί ωριμότητας και ανωριμότητας. Κι αυτό το λέμε για τον επιπρόσθετο λόγο, ότι ο Αλτουσέρ είναι συχνά φιλοξενούμενος στα τεύχη του Bahamas.[4]
Ι. Γνωρίσματα
“Die Vernunft ist a priori gesetzgebend für die Freiheit und ihre eigene Kausalität, als das Übersinnliche in dem Subjekte, zu einem unbedingt-praktischen Erkenntnis”[5]
Στο 93ο τεύχος[6] (Χειμώνας 2024) για τον Πόλεμο στην Μέση Ανατολή, το Bahamas έχει ακριβώς το ίδιο εξώφυλλο με αυτό που είχε στο 35ο τεύχος[7] (Θέρος 2001) για την Ιντιφάντα του 2001, και παραφρασμένο τίτλο. Τότε: «Για το Ισραήλ. Ενάντια στην παλαιστινιακή Αντεπανάσταση». Τώρα: «Για το Ισραήλ. Ενάντια στην μεταποικιακή Αντεπανάσταση». Το γνωστής σημειολογίας και καταγωγής εξώφυλλο εικονίζει ένα πλέον χάρτινο καραβάκι, φέρον Ισραηλινή σημαία!
Για την ιστορία, πρέπει να ειπωθεί, ότι στηρίξαμε πολύπλευρα και ανά περιστάσεις ενεργά την Ιντιφάντα του 2001 μέσα από την θέση ότι είναι ταξική πάλη και εντός της διεξάγονται ταξικοί αγώνες.[8] Στην οπτική μας, και κρατώντας την ίδια θέση ως ακόμα μία κόρη οφθαλμού, και υπ’ αυτό το κριτήριο, δεν ισχύει το ίδιο με τον Πόλεμο, ο οποίος ξεκίνησε στις 7/10/2023.[9] Ωστόσο, για το Bahamas ισχύει το ίδιο, διαφοροποιημένο όσον αφορά τον επιθετικό προσδιορισμό του (τότε εθνοφυλετική, τώρα επιστημολογική-ιδεολογική) -αγνοώντας φυσικά ότι στο ενδιάμεσο έχει μεσολαβήσει ένοπλη σύγκρουση μεταξύ της Χαμάς και των εργατικών και πληβειακών δυνάμεων της Δυτικής Όχθης που πρωτοστάτησαν στα 2001 στην «παλαιστινιακή Αντεπανάσταση». Επομένως, το Bahamas-θεωρητικοπολιτικό σχήμα συνεχίζει να είναι μετά από 23 χρόνια διανοητική εφαρμογή του έργου του Ένγκελς περί Επανάστασης κι Αντεπανάστασης.[10]
Σε κάθε περίπτωση, αυτό το οποίο εντυπωσιάζει, είναι η σε όλες τις περιστάσεις απροϋπόθετη στήριξη της Ισραηλινής κρατικής πολιτικής και καταστολής. -Αλήθεια, θυμίζει τον τρόπο υπεράσπισης της ΕΣΣΔ από τα ΚΚ της δεκαετίας του 1970. Αυτή η σύγχρονη αποκλειστικά μονόπλευρη κομματικότητα δικαιολογείται μέσα από την μεταφυσική κρυστάλλωση της αναγωγής του μερικού σε συνολικό και vice versa, και δευτερευόντως, από την ανακήρυξη Ιουδαϊκών υποκειμένων σε υποδείγματα ηθικής συμπεριφοράς και αγωγής του πολίτη, τα οποία παρουσιάζονται in sich, και όχι ως προϊόντα κοινωνικών αντιθέσεων και αντιφάσεων. Αυτή η Bahamas πολιτική αγωγή σίγουρα πατάει πάνω σε μια προκατασκευασμένη παιδαγωγική αντίληψη για την ενδεδειγμένη “Bildung” των βάρβαρων γερμανών.
ΙΙ. Σχετικά με την Κοσμοαντίληψη
Ανήκει στις απόψεις μας, ότι το εναρκτήριο σημείο του Bahamas είναι η ψευδοαντίθεση μεταξύ ενός εικαζόμενου (εικονικού στο περιεχόμενό του) Πολιτισμού και μιας πραγματικής Γερμανικής Βαρβαρότητας.[11] Αυτό εκτίθεται από τους ίδιους σχεδόν σε κάθε άρθρο, ώστε έχει αναχθεί σε καταστατική αρχή. Σε αυτό, φαίνεται, ότι οι παιδαγωγοί του Bahamas αγνοούν όχι μόνο το κείμενο του Μπορντίγκα για το σχετικό έργο του Ένγκελς, μα και την επίσης καταστατική δήλωση του Χέρντερ περί Βαρβαρικότητας των σύγχρονων-πολιτισμένων Γερμανών.[12]
Αν αποκτά κάπου πραγματική λειτουργία αυτή η αντίθεση, αποκτά μόνο μέσα από την Laïcité του Φραγκικού Γιακωβινισμού. Σε ένα επίπεδο κριτικής απομυστικοποίησης, αυτή η ψευδο-αντίθεση φέρνει στο νου τον εντός της αστικής κοινωνίας διαχωρισμό σε εικονική (spectacle) και πραγματική (Realität) κυριαρχία. Βέβαια, η Γερμανική Βαρβαρότητα δεν προβάλλεται στις γνήσιες Αρχαίες και Μεσαιωνικές μορφές, στην υψιπέτεια της Εντα και των πνευμάτων των Τευτονικών δασών, στους δρώντες της Γερμανικής Επικής και Ηρωικής ποίησης, αλλά νεωτερικά μεταλλαγμένη, ως κάτι που δήθεν a priori ρέπει στο Ισλάμ.[13]
Αφ’ ής στιγμής το δίλημμα είναι «Πολιτισμός ή Βαρβαρότητα», είναι τυπικολογική η υιοθέτηση του κατά Σάμιουελ Χάντιγκτον “Πολέμου του Πολιτισμού”, αν και αυτό έχει και την καθαρά Ενγκελσική ποιότητά του μέσα από το πρόταγμα του Kulturkampf.[14] Ωστόσο, η σύσταση του Bahamas είναι, ότι η αλληλεγγύη με το Ισραήλ και η ήττα των Παλαιστινίων είναι όρος, ώστε η Γερμανία να αποσοβήσει την Ισλαμοποίηση[15].
Αν ιδωθεί ως μια άσκηση τυπικής λογικής, όλο αυτό κάπως στέκει. Έχει όμως τόση ανάγκη η πολυεθνική εργατική τάξη των Ευρωπαϊκών χωρών το Ισραηλινό κράτος, προκειμένου να τσακίσει το Θρησκευτικό σύστημα ελέγχου και καταστολής, προκειμένου να εξασκήσει κριτική της Θρησκείας ως προϋπόθεση της κάθε κριτικής; Αν δεν το είχε μια φορά ανάγκη στα 1843, σίγουρα δεν το έχει τώρα πολλές περισσότερες. Τουλάχιστον, όλη η Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία συνηγορεί περί του αντιθέτου της θέσης τους.
Το δεύτερο κεντρικό συστατικό της Bahamas κοσμοαντίληψης είναι η κριτική στην Γερμανική ροπή προς κάποια μορφή Παγκόσμιας Κυριαρχίας:[16] η Γερμανία ως Weltmeister-Παγκόσμιος Αφέντης.[17] Αυτό προσδίδει στους Bahamas την κάθε τόσο διατυπωμένη και ρητή αντίθεσή τους στην Γερμανική Ostpolitik.
Με τον ίδιο τρόπο που έκαναν κριτική στην Γερμανική επέμβαση στην πρώην Γιουγκοσλαβία,[18] με τον ίδιο τρόπο (απλά, κάπως πιο στρογγυλεμένα) αντιτίθενται στα Γερμανικά σχέδια για την Ουκρανία, με το σκεπτικό, ότι καταπνίγουν την ιδιωτική ευτυχία των Ουκρανών.[19]
III. Ιστορική Αντιληπτικότητα
Μέσα από όλες τις παραπάνω προβληματικές αναδύεται το ζήτημα της Φιλοσοφίας της Ιστορίας ως ιδιαίτερο πεδίο της Κλασικής Γερμανικής Φιλοσοφίας. Απ’ αυτήν την σκοπιά, έχει φτάσει η ώρα η εργασία να θέσει πολιτικοθεσμικό ζήτημα για το σύστημα Γερμανικής εκπαίδευσης. Στα των στόχων του παρόντος κειμένου αυτό διατυπώνεται πιο προωθημένα ως το ζήτημα της σχέσης του Bahamas με τον ιστορικό υλισμό.
Επ’ αυτού είναι σχετικά καθαρό, ότι μετά την διάλυση της Κομμουνιστικής Ένωσης, και -προφανώς- διά της διολίσθησης οι παλιοί σύντροφοι μας σε αυτήν, οι οποίοι συγκρότησαν το Bahamas, προσχώρησαν στην αντίληψη, ότι ο ενεργός φορέας της Φιλοσοφίας της Ιστορίας (δήθεν) δεν είναι η εργατική τάξη, αλλά συγκεκριμένες μερίδες από την γενικότητα της αστικής κοινωνίας, οι οποίες στην περίπτωσή τους κατανοούνται “εθνικοθρησκευτικά”, δηλαδή “σιωνιστικά”.
Για την Γερμανία, αυτό δεν είναι μόνο πρόβλημα του Bahamas, αλλά εξ αυτού κατασκευάζεται η συνολική προβληματική της Γερμανικής πολιτικής αλληλεγγύης προς τα εκτός Ευρώπης κινήματα.
Από την άλλη, μπορεί να εντοπισθεί και κάτι βαθύτερο στην ιστορική αντιληπτικότητα:
Στον Χέρντερ η ιστορία ως γίγνεσθαι χωρεί με την κλήση. Στον Χέγκελ με την πραγμάτωση της Ιδέας της Ελευθερίας, και ειδικότερα με την κίνηση του Πνεύματος. Στην αναγωγή της Γερμανικής Ιστορίας από το 1870 και εντεύθεν στον αντισημιτισμό, μπορεί να ανευρεθεί ένας ιδιότυπος δομισμός: η παρουσίαση του Γερμανικού κράτους στην πραγματική συνέχειά του ως μια αντισημιτική δομή: μια δομή δομικά επικαθορισμένη από τον ετεροπροσδιορισμό της απ’ τον μη-Γερμανό, απ’ το μη-Γερμανικό κράτος, απ’ την μη-Γερμανική δομή. Αυτό είναι η γενική απόφανση των Bahamas.
Για να είναι έγκυρο κάτι τέτοιο είτε πρέπει να υπήρξε μια αντι-Γερμανική κρατική δομή, ένα αντι-Γερμανικό κράτος, και επομένως όλη η ύστερη νεωτερικότητα και ο 20ος αιώνας κατανοούνται με μπουρζουάδικο τρόπο μέσα απ’ αυτήν την αντιπαράθεση, είτε στην Γερμανία η Ιδεαλιστική Σφαίρα, το Ιδεολογικό Υπερκτίσμα έχει συγχωνευθεί με την Κρατική Σφαίρα, και έτσι τελεί σε πλήρη ανεξαρτησία από το κεφάλαιο: η Γερμανική προβληματική του μη συγχρονισμού κράτους και κεφαλαίου.
Όπως έχουμε γράψει, στο σχετικό debate της δεκαετίας του 1970, στηρίξαμε την θεωρία της απορροής, διότι η ΟΔΓ είχε μετασχηματισθεί σε Αμερικανικούς δρόμους.[20] Ισχύει, ότι η ιδιοτυπία της Γερμανικής Ιδεολογίας συνίσταται στο ότι συνδέει Κράτος και Ιδέα μέσα από την Γερμανική Επιστήμη, η οποία έχει προσανατολισμό και έκβαση προς τον Σοσιαλισμό -κι απ’ αυτό η προβληματική του μη συγχρονισμού και της ασυγχρονικότητας μεταξύ κράτους και κεφαλαίου. Αυτό δεν είναι κάτι που συναντιέται εύκολα στην Φραγκική Επικράτεια ή στην Αγγλία.
Ο Σοσιαλισμός της Γερμανικής Ιδεολογίας παρουσιάζει μια πολλαπλότητα γραμματείας και πραγματώσεων (αντιδραστικός: φεουδαλικός, μικροαστικός, Γερμανικός ή αληθής/συντηρητικός ή αστικός). Σε όλες τις εκφάνσεις του λειτουργεί ως ο χαλκάς του προλεταριακού κομμουνισμού, ή ακόμα και του εργατικού σοσιαλισμού. Ωστόσο, αντί η πολιτισμική κριτική στους σοσιαλισμούς της Γερμανικής Ιδεολογίας να επαναφέρει τους Bahamas στο στρατόπεδο του προλεταριακού κομμουνισμού, τους εξωθεί στην μεριά του πολιτισμένου μπουρζουάδικου κρατισμού και ρεφορμισμού.
[1] Του οποίου αντι-Γερμανισμού στο πιο πρόσφατο τεύχος οι Bahamas έκαναν τον επικήδειό του. Βλ. The Anti-Germans were a modernization movement against their will, whose sociological and socioeconomic framework conditions have changed. An obituary by Jan-Georg Gerber, σε Bahamas, #togetherland: Islamization is not taking place, Issue 94 / Spring 2024, https://www.redaktion-bahamas.org/aktuell/2024-Aug-2/Was-waren-die-Antideutschen.html
[2] Βλ. Geschichten vom Trüffelschwein: Politik und Organisation des Kommunistischen Bundes 1971 bis 1991, Inauguraldissertation zur Erlangung des Grades eines Doktors der Philosophie vorgelegt von Michael Steffen aus Detmold, Philipps-Universität Marburg - Gesellschaftswissenschaften und Philosophie, Institut für Politikwissenschaft, Einreichungsjahr: 2002
[3] Βλ. https://theshadesmag.wordpress.com/2024/01/03/theoritiki-epeksergasia-germanikou-kritikou-hwrou/
[4] Βλ. Is L. Althusser dead or is he just sleeping? For Manon Tuckfeld, this is a question of contradiction and totality σε https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/19/Was-kommt-nach-dem-Klassenkampf.html
[5] Βλ. Immanuel Kant, Kritik der Urteilskraft, Einleitung, VIII. Von der logischen Vorstellung der Zweckmäßigkeit der Natur, IX. Von der Verknüpfung der Gesetzgebungen des Verstandes und der Vernunft durch die Urteilskraft, απόσπασμα: “Ο Λόγος είναι εκ των προτέρων κανονιστικός διά την Ελευθερία και την ιδία Αιτιότητά του, όπως το Υπεραισθητό ως προς το Υποκείμενο, σε μία απροϋπόθετη-πρακτική Γνώση”.
[6] Βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/93/F%C3%BCr-Israel-gegen-die-postkoloniale-Konterrevolution.html
[7] Βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/35/F%C3%BCr-Israel.html
[8] Βλ. Aufheben, Behind the Twenty-First century Intifada. Treason pamphlet, #10, September 2001, σε https://libcom.org/article/aufheben-behind-twenty-first-century-intifada-treason-pamphlet
[9] Ενδεικτικά βλ. https://techspek999.blogspot.com/2023/10/blog-post_22.html
[10] Βλ. Friedrich Engels, Revolution und Konterrevolution in Deutschland, Geschrieben August 1851 bis September 1852. Aus: "New-York Daily Tribune", σε MEW, Band 8, S. 5-108
[11] Ενδεικτικά βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/18/Sonderweg-in-die-Zivilisation.html
[12] Βλ. Johann Gottfried Herder, Liedsammlung, Volkslieder, Zweiter Theil, Drittes Buch [Vorbemerkung], 1. Voluspa, extract: “Es gerade herauszusagen: wir sind gegen sie noch die wahren Barbaren! Barbarischer als unsre barbarischten Voreltern, denen ein Liedersänger ein sehr schätzbarer Mann war und die, bei aller ihrer Gleichgültigkeit gegen Künste und Wissenschaften, die Frage, ob ein Barde oder einer, der mit Bärenfellen und Bernstein handelt, der nützlichere Bürger wäre, sicherlich für die Frage eines Narren gehalten hätten”
[13] Βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/55/Schei%C3%9Fdeutsche.html
[14] Βλ. Friedrich Engels, Gliederung des Schlußteils des vierten Kapitels der Broschüre "Die Rolle der Gewalt in der Geschichte", Geschrieben zwischen Ende Dezember 1887 und März 1888
[15] Για την θεωρία της Ισλαμοποίησης ενδεικτικά βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/94/-zusammenland-Eine-Islamisierung-findet-nicht-statt.html
[16] Βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/55/Germanisierung-des-Westens.html
[17] Παράβαλε Hannah Arendt, Elemente und Ursprünge totaler Herrschaft: Antisemitismus, Imperialismus, Totalitarismus, III. Totale Herrschaft, Piper, München Berlin Zürich, 2016, S. 627-979
[18] Βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/18/Bosnien-Krieg-der-Illusionen.html
[19] Βλ. https://www.redaktion-bahamas.org/hefte/89/Gegen-Deutschland-und-alle-Feinde-des-privaten-Gl%C3%BCcks.html
[20] Βλ. https://techspek999.blogspot.com/2024/07/seventies.html